فروشگاه اينترنتي لوازم يدكي خودرو كار آي فور Cari4
عاملهاي خنك كننده در خودروها به نوع هاي زير تقسم مي گردند:سيستم سرمايش حياتي (primary cooling system): كه يا اين كه آب رادياتور است و از آن بعنوان مايع سيستم سرمايش يا اين كه coolant اسم ميبرند يا اين كه ميتواند سيستم سرمايش موتور از روش هوا باشد.
سيستم كولر ثانويه (secondary cooling system):
كه در همگي موتورها روغن موتور يا اين كه روغن اين نقش را برعهده دارد. گرچه عمده مردمان فكر ميكنند كه نقش روغن موتور روان كنندگي است اما ممكن است كمتر كسي به نقش خنك كنندگي روغن موتور اعتنا كند.
خنك كننده روغن موتور (engine oil cooler) چيست؟سيستم سرمايش روغن موتور به مثابه رادياتور كوچكي است كه در جلوي سيستم سرمايش (coolant system) ماشين جايگذاري و نصب مي گردند كه دماي روغن را در طول عبور از لوله هاي مارپيچ درون كولر كاهش مي دهد. سيستم سرمايش روغن اصولا يك رادياتور است كه در آن به جاي آب روغن موتور جريان دارد. اين سيستم هنگاميكه موتور روشن باشد كار مينمايد.
كاهش دماي روغن موتور بويژه در موتورهاي خنك شونده با هوا فوايد مضاعف متعددي داراست. اين رادياتور سيستم سرمايش همينطور قادر است در خنك كردن روغن دنده در فشار و دماي بالا هم بكار رود.
هنگامي كه دماي نرمال موتور ارتقا مي يايد منجر ميشود كه موتور به روش هاي گوناگون زخم ببيند كه شامل بر زوال و از ميان رفتن سرعت بالا روغن موتور هم ميشود.
تعويض روغن اكثر وقت ها سبب ساز مراقبت و ارتقا توان روانكاري ميشود و يك سيستم خنك كننده روغن مي تواند كيفيت روغن را با كاهش دماي كاركرد روغن تا حدود 30 درصد براي دوره زماني طولاني مراقبت كند.
اصولا نقش ثانويه روغن موتورها خنك كردن موتور است. سيستم كولر در مدلهاي متعدد موتور سيكلت هارلي ديويدسون هم بكار رفته و اين سيستم اصولا يك رادياتور است كه از يك طرف آن روغن وارد و از سوي ديگر آن بيرون ميشود. ميان اين سيستم لوله هاي ظرافي ميباشند كه به تيغه هايي وصل ميگردند كه به صورت موثر حرارت را پخش كرده و از بين ميبرند كه درون اين سيستم ترموستات هم فعاليت مي كند كه باز دارنده از جوش داخل شدن روغن ميشود. زماني كه روغن وارد اين سيستم ميشود اندازه خيلي متعددي از حرارت خود را از دست مي دهد.تصور غلطي كه درباره ي سيستم خنك كننده روغن موجود هست اين است كه اين سيستم صرفا در سرعتهاي بالا فعاليت ميكند، در حاليكه در هنگام وضعيت راه بندان يا توقف هم اين سيستم فعال بوده و به كاهش حرارت روغن كمك مي نمايد.پباده سازي سيستم سرمايش روغن موتورهمانند رادياتورها سيستم سرمايش هاي روغن موتورها در مقدار هاي متمايز وجود دارند. گزينش سايز مطلوب مبتني بر فاكتورهاي متفاوتي ميباشد:
1- ميزان گنجايش روغن درون سيستم
2- توان خروجي موتور
3- ميزان جريان هوا و محيط براي سيستم سرمايش
4- اندازه رادياتور
هرمورد از فاكتورهاي فوق الذكر نقش مهمي در گزينش مقدار خنك كننده روغن موتور مطلوب ماشين شما داراست. بعنوان يك قاعده كليدي سرانگشتي، بخش اعظم راننده ها مطرح ترين مقدار خنك كننده روغن را تعيين ميكنند بطوريكه مي تواند بهتر جريان هوا را اخذ نمايد سپس ترموستات را بيش تر مي نمايند كه ميتواند روغن را در دماي مطلوب نگه دارد.توجهدر صورتي كه روغن خيلي داغ شود، آغاز به تجزيه شدن مينمايد و تجزيه شدن روغن سبب ساز ضعيف و شل شدن بيش تر از حد روغن ميشود و سطح فشار روغن به سطح خطرناك افت پيدا ميكند.
همان گونه كه روغن داغ سبب ساز آسيب به موتور ميشود روغني هم كه از نظر دما سرد باشد هم آسيبهاي جدي به موتور ميزند و دماي سرد باعث ميشود كه روغن نتواند ويسكوزيته مطلوب داشته باشد. شايسته ترين روش براي حل اين خلل اضافه كردن سيستم خنك كننده دما به وسيله ترموستات است. سيستم سرمايش روغن به محافظت دماي روغن و همينطور ممانعت از ارتقاء دماي روغن كمك مي نمايد.